۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸

مهر گزارش می دهد؛

رالی خاورمیانه؛ گام اول شیراز در «گردشگری رویداد»

رالی خاورمیانه؛ گام اول شیراز در «گردشگری رویداد»

شیراز- برگزاری رالی مسابقات خاورمیانه در شیراز گام نخست این شهر فرهنگی در حوزه ورود به «گردشگری رویداد» است، گامی مهم که فارس را از گردشگری سنتی به سمت مدرن پیش می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، «گردشگری رویداد» نوعی از اقسام متنوع گردشگری به شمار می رود که شامل جذب گردشگر در حوزه رویدادهایی نظیر نمایشگاه ها، سمینارها یا کارگاه های آموزشی می شود.

 این روزها گردشگری رویداد از سوی کشورهای مختلف به شدت مورد توجه و تاکید جدی قرار گرفته و سعی می کنند با میزبانی از نمایشگاه ها، سمینارها یا حتی مسابقات ورزشی گردشگرهای مختلفی را از اقصی نقاط جهان به سوی خود جلب کنند.

این اقدام ارز آوری به شدت مطلوبی را برای کشور میزبان به ارمغان می آورد.

 سال گذشته برای نخستین بار مسابقه رالی خاورمیانه در استان فارس برگزار شد و این مهم را می توان نخستین تجربه فارس در چنین رویدادهایی جذاب ورزشی و گردشگری دانست. از آنجاکه این رویداد باردیگر طی سال جاری و در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه در این استان برگزار شد، می توان گفت که فارس در حال تجربه نوعی تازه از گردشگری است که به آن گردشگری رویداد می گویند که در این راستا برگزاری مسابقات رالی خاورمیانه اقدامی مناسب در این شهر فرهنگی و گردشگرپذیر به حساب می آید.

در این راستا مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس نیز اعتقاد دارد که استان فارس این توانایی را دارد در کنار فعالیت های گردشگری خود، در زمینه جذب گردشگری رویداد هم فعالیت داشته باشد.

برای جذب گردشگر باید برای همه بخش های آن برنامه داشت

مسعود منیعاتی در گفتگو با مهر نیاز گردشگری به توسعه پایدار را از بدیهیات این حوزه عنوان کرد و گفت: مسلم این است که ما برای جذب گردشگر در همه بخش ها باید برنامه داشته باشیم که بتوان فضای جذب سرمایه های مورد نیاز هم فراهم کرد.

وی برگزاری مسابقه های رالی را نوع جدیدی از گردشگری رویداد دانست و افزود: این نوع از گردشگری که اتفاقا از گونه های پر طرفدار و پر جاذبه در دنیا محسوب می شود، نیازی است که می تواند راه گردشگری فارس را از شکل سنتی به گونه های مدرن تغییر جهت دهد.

فینال مسابقات رالی خاورمیانه و شمال آفریقا

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس برگزاری برنامه هایی همچون یادروز سعدی در حوزه گردشگری رویداد را حاوی سمت و سوی تازه ای در جذب گردشگر ندانست و افزود: گرچه ممکن است چنین رویدادهایی در زمینه جذب گردشگران داخلی به صورت روتین کاربرد داشته باشد، اما باید در نظر داشت که رویدادی چون مسابقه رالی می تواند راه تازه ای در این حوزه محسوب می شود و از سوی دیگر موجب شود نگاه مردم و مسئولان نسبت به این نوع گردشگری و چنین رویدادهایی معطوف شود.

وی نگرانی از بابت آسیب های احتمالی این رویداد که در مسیر تخت جمشید و آثار تاریخی فارس برگزار می شود را مورد اشاره قرار داد و گفت: از این منظر که مسابقه های رالی می تواند سایت تخت جمشید را مورد تعرض قرار دهد گرچه سال گذشته از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی نگرانی های وجود داشت، اما با توجه به اینکه این مسابقه ها در حریم یک و دو و سه تخت جمشید قرار ندارد و حریم هوایی آن نیز مورد استفاده نیست، این مسابقه ها تا جایی که فقط از بخش پارکینگ تخت جمشید که در طول سال هم مورد استفاده عمومی گردشگران قرار می گیرد، آسیبی را متوجه این بنای تاریخی و باستانی نمی کند.

از سویی معاون میراث فرهنگی و گردشگری فارس هم با اشاره به اینکه رویدادها و مناسبت ها می تواند جاذبه مناسبی برای گردشگران باشد، به خبرنگار مهر گفت: برخی از رویدادها همچون یادروز حافظ یا سعدی در توزیع سفر یا ماندگاری گردشگران در شیراز تاثیر چندانی ندارد.

موید محسن نژاد به تشویق و ترغیب آژانس های مسافرتی برای اجرای تورهای ویژه و گردشگری رویداد اشاره کرد و گفت: رویدادهای فرهنگی، ورزشی و تاریخی فرصت و بهانه مناسبی برای اجرای تورهای گردشگری است و باید دفاتر خدمات گردشگری استان نسبت به برپایی چنین تورهایی اقدامات لازم را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره های فرهنگی و گردشگری به بهانه های مختلف، همچنین آیینها و سنتها در شهرستانها از جمله رویدادهای مناسبتی است که می تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد.

از جمله برنامه هایی که معاون گردشگری فارس اشاره می کند، می توان مسابقه های رالی خاورمیانه باشد که از سال گذشته فرصتی را پیش روی مدیران گردشگری و فعالان این حوزه قرار داد که هنوز از این فرصت استفاده لازم انجام نپذیرفته است.

رویدادی که افزون بر جاذبه های ورزشی آزمونی برای حوزه گردشگری رویداد است تا با بهره مندی از این فرصت مقدمات توسعه پایدار را در حوزه درآمدزایی مغفول مانده فارس فراهم شود.

رالی شیراز 2015

مسابقاتی که به گفته نماینده ویژه فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران در فارس پای تیم های اتومبیل رانی کشورهای عمان، قطر، امارات، کویت،سوریه، لبنان، ترکیه و آلمان را به استان فارس باز می کند.

میزبانی رالی خاورمیانه زمینه ساز جهانی شدن گردشگری رویداد فارس

عبدالکریم یگانه در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه دست کم از ۳۰ ملیت در این مسابقه ها که جای خود را در تقویم مسابقه های جهانی اتومبیل رانی باز کرده شرکت یافتند، تاکید کرد: ممکن است این رالی از دوره های بعد ماهیت خاورمیانه ای خود را به کاملا جهانی دگرگون سازد. این موضوع بستگی به میزبانی دارد که چنانچه ما خوب از پس آن بر بیاییم دست کشورهای حوزه خلیج فارس را از کسب میزبانی آن کوتاه کند.

نماینده فدراسیون اتوموبیلرانی و موتور سواری در فارس با بیان اینکه در مسیر این رالی که از دروازه قرآن شیراز آغاز شده و در مسیر شهرستان های ارسنجان، خرامه و مرودشت را پیش روی تیم های شرکت کننده می گذارد و در نهایت به بنای تاریخی و جهانی تخت جمشید می رسد، گفت: با توجه به اینکه هریک از این ملیت ها می تواند مبلغی برای جاذبه های قرار گرفته در مسیر رالی باشد، می شود بدین وسیله برای معرفی کوچ عشایر فارس هم فرصتی بدین شکل فراهم کرد تا در جذب دوچندان گردشگری رویداد گام برداشت.

وی تمامی کارهای انجام شده در میزبانی رالی خاورمیانه را محصول اقدامات انجام گرفته در فارس دانست و افزود: برای برگزاری این رویداد فرهنگی و ورزشی از یک برگ کاغذ تا اجاره هلی کوپتر امداد از داخل استان تامین شده و تجربه سال گذشته نیز نشان داد این ظرفیت در فارس برای میزبانی جهانی رالی خاورمیانه به خوبی وجود دارد.

نماینده فدراسیون اتوموبیلرانی و موتور سواری در فارس با اشاره به اینکه از پارکینگ تخت جمشید برای چک کردن خودرو استفاده می شود، تاکید کرد: این پارکینگ تنها مکانی است که می توان امکانات لازم تیم ها را در آن مستقر کرد.

تیم های حاضر در دومین دوره رالی خاورمیانه از تاریخ ۱۲ تا ۱۳ اردیبهشت وارد شیراز شدند که در تاریخ ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت دور بازبینی مسیر صورت گرفت و در نهایت ۱۶ اردیبهشت تست فنی انجام و صبح ۱۷ اردیبهشت ماه این مسابقات از هتل و پارکینگ تخت جمشید آغاز شد.

گزارش: محمدحسین نیکوپور

کد خبر 2572341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha